![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Scotch Yoke Scotch Yoke-funktionen kännetecknas av ett förhöjt vridmoment där det behövs - i början och slutet av varje manöver. Det ökar säkerheten och ger låg energiförbrukning. Fördelar: Högt vridmoment där det behövs. Kompakta mått. Ca 30 % mindre än kuggstångsdon. Låg luftförbrukning. Ca 30 % mindre än kuggstångsdon. Lång livslängd. Säker att montera, kolvarna kan ej kuggas i fel. Bra regleregenskaper. Glappfri kraftöverföring och låg friktion, eftersom överföringen sker via lager. Gynnsam utväxling, ger gynnsamt hastighetsförlopp i reglerområdet. D v s lägre vridningshastighet ju närmare ändlägena man kommer. Vridmoment DA - Dubbelverkande = luft i båda riktningarna ![]() SR - Enkelverkande = luft i en riktning, fjäderretur ![]() Diagrammet ovan jämför vridmomentet mellan Scotch Yoke-don och kuggstångsdon, vid samma slagvolym = samma luftförbrukning. Scotch Yoke-donet ger ca 50 % högre lossdragnings- och stängningsmoment (0°) jämfört med kuggstångsdonet. Diagrammet för enkelverkande don med fjäderretur visar att Scotch Yoke ger ett förhöjt vridmoment i fjäderreturläget = säkerhetsläget, där det verkligen krävs säker funktion. RC-donets Scotch Yoke har snedställda spår, för att vridmomentet skall bli högst i stängt läge, där de flesta ventiler kräver mest kraft. Normal dimensionering av vriddon kräver 20-30 % säkerhetsmarginal, för att klara ventiler som åldras och slits. Dimensionerande vridmoment är ventilens momentbehov i stängt läge (0°) för såväl lossdragning som stängning. Dessa förutsättningar gäller både för Scotch Yoke- och kuggstångsdon. Diagrammet visar tydligt att ett kuggstångsdon då blir ca 1,5 ggr större än ett Scotch Yoke-don för att klara samma ventil. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|